Moving Menu

Wszystko, co musisz wiedzieć o domenach

corner Marcin Golis
Marcin Golis
2012-12-13
corner Wszystko, co musisz wiedzieć o domenach
Wybór domeny to pierwszy krok do założenia swojej strony www. W moim wpisie przedstawiam Wam najważniejsze informacje związane z domenami, ci rejestracją i przeniesieniem.

Podczas zakładania strony www bardzo ważną decyzją jest wybór domeny, pod którą nasza strona  będzie funkcjonowała w sieci. Rynek unikalnych domen z roku na rok się kurczy. Najlepsze adresy zostały już wykupione i na rynku wtórnym mogą one osiągać niebotyczne ceny. Istnieją dwa główne kryteria wyboru nazwy domeny: wybór nazwy własnej i wybór nazwy zawierającej słowa kluczowe. Oba kryteria mają swoje wady i zalety, postaram się omówić te najważniejsze.

Nazwa własna (markowa)

Polecam używanie nazwy własnej zarówno osobom i firmom o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tym, którzy dopiero zaczynają. Pierwsi będą mieli gwarancję, że zostaną łatwo odnalezieni, dzięki temu, że ich nazwa, marka, osoba jest kojarzona przez klientów. Wyobraźmy sobie, że znany w całym mieście sklep "Pachnidełko", sprzedający pełen asortyment perfum, mający wielu klientów, wchodzi do branży e-commerce. Zdecydowanie lepiej dla niego jest kupić domenę "pachnidło" i rozwijać się na zbudowanych w tradycyjny sposób fundamentach, niż zaczynać od zera, na przykład pod nazwą "zaczarowanezapachy". Natomiast drudzy, dopiero zaczynający, będą mogli zbudować w sieci swoją markę, opierając ją o swoją domenę. Będzie to oczywiście czasochłonne, ale z pewnością przyniesie duże korzyści.

Nazwa zawierająca słowa kluczowe (nazwa szukana)

Istnieje stereotyp, że domena z nazwą szukaną jest korzystniejsza z punktu widzenia pozycjonowania czy reklamy. Słowa kluczowe nie mają jednak obecnie dużego wpływu na pozycjonowanie i moim zdaniem nawet nowo powstałe firmy powinny raczej skupiać się na promocji marki (również za pomocą domeny) niż na słowach kluczowych.

Ogólne wytyczne dla tworzenia nazw domen

  1. krótka,
  2. łatwa do zapamiętania (najlepiej zapamiętujemy te do 5 liter),
  3. łatwa do wymówienia,
  4. łatwa do zapisania,
  5. musi być unikalna.

Przykład: Kylos.pl –nazwa krótka, składająca się z 5 liter, łatwa do zapisania oraz unikalna.

Naszafirma.pl czy nasza-firma.pl?

Jeżeli już decydujemy się na nazwy dwuczłonowe, to moim zdaniem lepsza jest nazwa bez myślnika. Myślnik w nazwie nie jest błędem, jednak dla niektórych użytkowników jest on dość kłopotliwy. W reklamie radiowej lepiej będzie brzmiała nazwa bez myślnika,  łatwiej też ją zapisać w wyszukiwarce.

Domena krajowa czy globalna? Jakie rozszerzenie wybrać?

Generalna zasada brzmi: jeżeli zakładasz działalność Twojej firmy tylko na terenie Polski, wybierz sufiks .pl (albo inny dla kraju, w którym działasz). Jeżeli planujesz rozszerzenie swojej działalności o inne rynki, wybierz bardziej uniwersalne .com.

Wyjaśnienie sufiksów dla najpopularniejszych końcówek:

  • .pl - domena ogólnopolska,
  • .com - nazwy komercyjne dla firm, kojarzona z rynkiem międzynarodowym,
  • .org - rozszerzenia dla organizacji, stowarzyszeń, partii,  instytucji charytatywnych i innych organizacji "non-profit",
  • .net - końcówka głównie dla firm związanych z siecią Internet, jednak z możliwością rejestracji przez wszystkich,
  • .gov - nazwy instytucji rządowych, politycznych,
  • .edu - rozszerzenia dla instytucji edukacyjnych,
  • .biz - domena związana z działalnością finansową (banki, itp.),
  • .org - domena dedykowana biznesowi,
  • .info – domena przeznaczona dla stron informacyjnych,
  • .waw.pl, .cieszyn.pl, .mazury.pl - nazwy regionalne miast, miejscowości i regionów,
  • .eu – domena europejska (jedyna domena, która nie wymaga kodu authinfo przy transferze domeny).

Domeny o największej wartości rynkowej to domeny.com  i .net, a w Polsce - .pl. Domeny krajowe są w rzeczywistości uważane za domeny drugiego poziomu. Domeny net.pl czy biz.pl uznajemy za domeny trzeciego poziomu. Pozostałe domeny, bez wartości marketingowej to subdomeny, np. .izy.pl. Przy wyborze domeny znaczenie ma też wartość wizerunkowa końcówki, np. domena .com ma o wiele większą wartość niż .biz czy .info, a .com.pl większą niż .biz.pl czy info.pl. Osobiście uważam, że lepiej mieć inną niż zalecane (.pl czy .com) końcówkę domeny, niż źle dobrane słowa w samej nazwie. Jeśli decydujesz się na zakup określonej nazwy, a  ta domena jest już zajęta, może warto wykazać się kreatywnością i zamiast typowego taniealufelgi.pl zarejestrować inna nazwę, np. alusy.pl – w danym kręgu będzie to nazwa rozpoznawalna, a na pewno krótka i łatwa do zapamiętania. A  jeśli chcesz wykupić domenę wyposażenie kuchni.pl, a domena wyposazeniekuchni.com.pl jest już zajęta? Możesz spróbować wykupić taką domenę, jeśli koszta nie są wysokie, albo założyć stronę pod inną nazwą. Nie chcesz przecież, aby konkurencja psuła Ci reputację, a klienci kojarzyli Twoją firmę z usługami konkurencyjnej firmy, zwłaszcza jeżeli to Twoja firma ma już wyrobioną renomę.

Rejestracja czy rynek wtórny?

Mamy dwie alternatywy: zarejestrować nazwę u rejestratora, za co zapłacimy stosunkowo niewielkie pieniądze albo odkupić interesującą nas domenę na rynku wtórnym. Korzystając z drugiej opcji, często zyskujemy w ten sposób dodatkowe wartości, takie jak: wysoki pagerank domeny, długość użytkowania lub odwiedziny domeny, co ma znaczenie dla robotów wyszukiwarek. Rynek wtórny rządzi się swoimi prawami: na giełdzie domen nazwy mogą osiągać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przykład: sprzedana w 2010 roku nazwa opony.pl została oszacowana przez nabywcę OPONEO.PL S.A. na 960 tys. PLN. Domeny zagraniczne liczone są już w milionach, do rekordów należą: sex.com – 14 mln, diamond.com – 7,5 mln i  vodka.com – 3 mln $. Czy zakup domeny na rynku wtórnym jest opłacalny? Nie warto przepłacać za domenę, jednak jeżeli zależy nam na konkretnej nazwie, albo mamy swój plan, jak na tej nazwie zarobić, wówczas rynek wtórny jest rozwiązaniem dla nas.

Gdzie zarejestrować domenę?

Warto dokonać rejestracji wszystkich domen u jednego usługodawcy. Usprawnia to koordynację prac związanych z usługami oraz ułatwia nam  płatności. Jeżeli dodatkowo wykupimy domenę w tej samej firmie, która oferuje hosting, ominie nas również problem  konfiguracji domeny (podłączenia jej pod hosting). Przy wyborze usługodawcy należy zwrócić uwagę na stabilność firmy, długość funkcjonowania na rynku, liczbę obsługiwanych klientów oraz usług. Będzie to dla nas gwarancja bezpieczeństwa oraz jakości oferowanych usług . Pamiętajmy jednak, że jeśli zamawiamy stronę w jakiejś firmie lub u  konkretnej osoby, a nie mamy zaufania do wykonawcy (studenci czy początkujący informatycy), należy dopilnować, aby domena, którą wykupujemy ze stroną, była zapisana na nas. Osoba trzecia łatwo może  przegapić przypomnienie o przedłużeniu naszej domeny, pozwolić aby ona wygasła i narazić ją na odkupienie przez kogoś innego. Cena zakupu domeny jest różna u różnych usługodawców, ale największy koszt tworzy cena utrzymania domeny po pierwszym roku jej użytkowania. Często firmy kuszą hasłami "domena za 0 zł",  aby w kolejnych latach odrabiać swoje straty i nakładać na nas ceny znacznie wykraczające ponad stawki rynkowe. Cena odnowienia domeny w promocji 0 zł oznacza, że musimy ją opłacać u tego samego rejestratora za wyższe niż standardowo koszty. Jeśli zdecydujemy się na jej przeniesienie do innego rejestratora również będzie się to wiązało się ze znacznymi  kosztami.

Jak przenieść swoją domenę?

Cesja i transfer domeny

Zmiana danych abonenta czy przeniesienie domeny pomiędzy rejestratorami wiąże się z koniecznością dokonania transferu czy cesji. Cesja to najogólniej przeniesienie prawa własności na inną osobę, czy firmę; transfer to z kolei zmiana firmy, w której utrzymywana jest nasza domena (właściciel domeny nie zmienia się). Do dokonania transferu domeny pomiędzy rejestratorami potrzebny jest kod authinfo (a przypadku domen globalnych kod authcode). Każdy dostawca wydaje ten kod na swój własny sposób, ale z reguły wystarczy wypełnienie formularza oraz załączony skan dowodu. Wydanie takiego kodu w zależności od dostawcy zajmuje od kilku minut (pojawi się w naszym panelu administratora) do nawet kilku dni, jeśli jest on przesyłany do nas pocztą. Warto również pamiętać o wcześniejszym "okresie wypowiedzenia”, z reguły jest to 6 dni w przypadku polskich domen i od 7 do 14 dni w przypadku domen globalnych. Często rejestratorzy domen oferują bezpłatną pomoc przy transferze domen, warto przed wykupieniem u nich domeny sprawdzić taką opcję.

A jak jest u Was?

Pamiętacie swoją pierwszą domenę? Macie ją do dziś? Opowiedzcie nam historię swoich domen! Jeżeli nie masz jeszcze domeny to śmiało zajrzyj do nas: https://www.kylos.pl/domeny/

comments powered by Disqus

Powiązane

photo corner
Rejestracja i przedłużenie domeny - co zrobić by nie stracić swojej strony www? Część II

Cześć! W moim poprzednim artykule opisałem, jak wygląda proces przedłużania domen krajowych (.pl). Dziś natomiast powiem Wam, jak wygląda procedura rejestracji i przedłużania domen globalnych, takich jak .com, .net, oraz domen .eu.

Czytaj więcej
photo corner
Wszystko, co musisz wiedzieć o domenach

Wybór domeny to pierwszy krok do założenia swojej strony www. W moim wpisie przedstawiam Wam najważniejsze informacje związane z domenami, ci rejestracją i przeniesieniem.

Czytaj więcej
photo corner
Przedłużenie domeny - co zrobić by nie stracić swojej strony www? Część I

Bardzo często przyczyną braku dostępu do strony www i poczty nie są problemy techniczne na serwerze, ale brak uiszczenia opłaty za domenę...

Czytaj więcej