Wszystko, co musisz wiedzieć o Google AdWords

Marcin Golis 2012-11-30

Czym jest Google AdWords, jak działa, jakie są jego zalety i koszty? Tego i jeszcze kilku pożytecznych informacji dowiesz się z mojego wpisu!

Google AdWords to chyba najpopularniejszy, obok SEO sposób reklamowania się w Internecie. Na forach, blogach, portalach i serwisach wymiany plików można znaleźć niezliczone poradniki, tutoriale, z których możemy nauczyć się samodzielnego prowadzenia kampanii linków sponsorowanych. Ale czy w rzeczywistości jest to takie  łatwe? Dlatego chciał bym, żeby poniższy wpis stał się dla Was know-how z zakresu działań reklamowych w wyszukiwarce Google, dzięki któremu będziecie mogli zdecydować, czy zająć się tym samodzielnie, czy zlecić to profesjonaliście.

Czym jest Gooogle AdWords?

Google AdWords to system reklamowy Google, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych oraz reklam graficznych w wynikach wyszukiwania Google i na stronach współpracujących w ramach programu AdSense. Linki sponsorowane są wyświetlane w 3 miejscac

  • Z prawej strony wyników wyszukiwania
  • Pod wynikami wyszukiwani
  • W kolorowym polu ponad wynikami wyszukiwania (jest to najdroższa z opcji wyświetlania)

Natomiast temat reklam kontekstowych poruszę w kolejnym akapicie, ponieważ zajmuje on nieco więcej miejsca.Pozycja reklamy na daną frazę w linkach sponsorowanych jest ustalana na podstawie

  • wyniku jakości reklamy (obliczanej na podstawie CTR słowa kluczowego oraz zależności i adekwatności innych czynników; wynik jakości na poziomie witryny, słów kluczowych, tekstu reklamowego oraz jakości strony docelowej reklamy)
  • maksymalnej stawki CPC, ustalanej przez reklamodawcę.

Reklama kontekstowa, czyli reklamy tekstowe i graficzne

Reklamy graficzne wyświetlają się w Google razem z tekstem, dają możliwość lepszego uwidocznienia naszej oferty, jednak Gooogle jest dość restrykcyjny, jeżeli chodzi o ich stosowanie; wymaga konkretnej wielkości reklamy, zabrania używania zbyt nachalnych treści (np. efekt migania), a jeżeli zdecydujesz się na animowane GIF-y, to również muszą one zmieścić się w konkretnym czasie (do 30 sek.). Reklamy tekstowe również mają swoje ograniczenia, składają się z nagłówka, kilku linijek tekstu oraz linka, przekierowującego do naszej witryny. Reklamy kontekstowe, wyłączając te, które wyświetlane są w ramach remarketingu służą przede wszystkim do wprowadzania nowych marek, produktów i usług na rynek, ponieważ mają zdecydowanie mniejszą konwersję od linków sponsorowanych. Mimo to użytkownik Internetu ZAUWAŻA te reklamy, przez co w jego świadomości zaczyna istnieć reklamowany produkt. W przypadku reklam kontekstowych możemy dokładnie określać gdzie będą się wyświetlały. Na przykład perfumeria może reklamować się na portalach plotkarskich, ale też i na męskich, skłaniając do zakupu prezentu dla dziewczyny właśnie u nich. Podstawowe pojęcia niezbędne do pracy z Google AdWords

Nie ważne, czy reklamować będziemy się samodzielnie, czy zlecimy to profesjonaliście, musimy poznać podstawowe pojęcia związane z reklamą w wyszukiwarce.

  • CPC, z języka angielskiego cost per click, (stawka za kliknięcie) to stosunek liczby kliknięć do kosztów włożonych w reklamę, na podstawie którego oblicza się koszt pojedynczego kliknięcia w nośnik reklamowy.
  • CPM, czyli cost per mile ( z łac. “mille”-tysiąc) albo cost per thousand (CPT) to koszt dotarcia z reklamą do tysiąca odbiorców, obliczany na podstawie liczby odsłon witryny. Przykład: jeśli reklama jest sprzedawana z CPM 50 zł, to koszt dotarcia do 1000 odbiorców (lub tysiąca odsłon) kosztuje 50 złotych.
  • eCPM, czyli effective cost per thousand impressions  jako wskaźnik do oceny przychodów z reklamy. Oblicza się go według następującego wzoru
  • eCPM= (przychody/liczba odsłon) x1000
  • CPA-  (Cost Per Action) – koszt za wykonanie określonego działania przez internautę;
  • koszt uzyskania jednej akcji (kliknięcia w reklamę, rejestracji, podania adresu e-mail, itp.)wywołanej emisją kampanii reklamowej. Stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii bannerowej
  • CTR (click through ratio)–wskaźnik skuteczności reklamy; stosunek kliknięć w reklamę do jej wyświetleń
  • CR – współczynnik konwersji, to stosunek liczby akcji podjętych przez użytkownika do takich sytuacji, kiedy mogły być one podjęte
  • ROI, czyli zwrot z inwestycji wyrażony jest procentowo i obliczany jako liczba klientów mnożona przez średni zysk z 1 klienta minus koszt całej kampanii. Żeby poznać ROI naszej kampanii stosujemy wzór

ROI= (K x śr.Z- KK)/KK x100

Gdzie K=liczba klientów; śr. Z =średni zysk z 1 klienta; KK=koszt kampanii

Trafianie z produktem do ludzi którzy rzeczywiście go szukają, Remarketing, Geolokalizacja i Konwersja

Umiejętne korzystanie z tych cech podczas korzystania z systemu reklamowego giganta z Mountain View pozwala nam osiągnąć bardzo dobre rezultaty naszych działań promocyjnych . Gdy reklamujemy się w sposób tradycyjny (gazeta, radio, TV, plakaty) nie możemy mieć 100% pewności, że nasze reklamy trafią dokładnie tam, gdzie byśmy chcieli. Owszem, dobieramy media na podstawie grupy docelowej, ale czy każdy mężczyzna kupujący Auto Świat zamierza kupować nowe BMW? Nie. A zapłacić za reklamę musimy, niezależnie od jej wyników. Wcześniej wspominałem o PPC, które działa właśnie w tym miejscu. Pay-per-click, skutkują opłatą za każde kliknięcie użytkownika w Twój link. Jeśli chcesz płacić jedynie za użytkowników, którzy mogą przynieść Ci potencjalny zysk, wystrzegaj się niewłaściwych haseł i nie bój się używania słów wykluczających.Przykład: reklamujesz się na słowa "hosting", bez podania słów wykluczających typu "darmowy" czy "za darmo". Jako właściciel firmy zajmującej się hostingiem, zyskujesz spory ruch na witrynie, ale będzie on pochodził ze strony użytkowników, którzy szukając darmowego hostingu, nie są Twoją grupą docelową. W ten sposób płacisz za każde kliknięcie, po którym użytkownik przekona się, że źle trafił, bo na Twojej stronie takiej oferty ma. Ogromną zaletą Reklam Google AdWords jest ich zasięg i niska cena, jaką płacimy za ten zasięg. W Polsce 95% użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google. Reklama na rozkładówce magazynu Motor kosztuje 75 tysięcy złotych, Nakład pisma to +/- 193 tysiące egzemplarzy. Reklamując w ten sposób komis samochodowy wydamy majątek, a zyski jakie z tej reklamy odniesiemy mogą być niewielkie, ponieważ tylko kilka procent osób czytających ten magazyn jest zainteresowanych kupnem auta, a jeszcze mniej odwiedzi nasz komis. Natomiast reklamując się w wyszukiwarce mamy pewność, że nasz przekaz trafi tam gdzie chcemy. Zapłacimy dużo mniejsze pieniądze za dostęp do około 20 milionów osób. I będziemy mieć pewność, że dotrzemy tam, gdzie chcemy!

Czym jest remarketing?

Remarketing, polega na tym, że wyszukiwarka zapamiętuje to, kto wchodził na naszą stronę internetową i czego tam szukał. Następnie tym zapamiętanym przez wyszukiwarkę użytkownikom „wyskakują” nasze reklamy na stronach wyświetlających reklamy Google. Czyli. Chcąc założyć stronę internetową szukamy hostingu. Odwiedzamy strony, które go oferują. Wyszukiwarka zapamiętuje nasze wizyty, a potem wyświetla nam reklamy firmy oferującej hosting podczas czytania newsów na gazeta.pl. Tak właśnie działa remarketing. Oczywiście mamy pełną dowolność w konfigurowaniu tego, kogo wyszukiwarka ma zapamiętywać, i co ma mu wyświetlać. Na przykład, mając sklep oferujący meble i wyposażenie domu możemy kazać przeglądarce oddzielnie rejestrować internautów odwiedzających podstroję sofy, łóżka , wersalki i oddzielnie zapamiętywać tych, którzy oglądają szafy typu Komandor. Dzięki temu nie jesteśmy skazani na reklamowanie całego sklepu każdemu użytkownikowi, który już wcześniej go odwiedził. Reklama graficzna zostaje bardzo dokładnie stargetowana i dlatego pierwszej grupie będą wyświetlały się reklamy łóżek a drugiej szaf. Kiedy dojdzie do tego jeszcze…

Geolokalizacja

Mając pizzerię Poznaniu nie zależy Ci na tym, żeby reklamować ją wśród Wrocławian, prawda? Właśnie do tego służy geolokalizacja. Jest to rozwiniecie idei reklam w gazetach lokalnych, pozwalających na dokładne określenie lokalizacji Internautów, którym będą wyświetlały się Twoje reklamy. Geolokalizacja reklamy AdWords może zostać określona na wiele różnych sposobów. Żeby dokładnie zobrazować czym ona jest i jak działa podam kilka przykładów. Pierwszym z nich jest wybranie ogólnych słów kluczowych dla których określamy region wyświetlania reklamy. Prowadząc catering na terenie województwa łódzkiego nasza reklama na frazę „usługi cateringowe” wyświetla się dla wszystkich Internautów z naszego województwa. Jednak gdy, na przyład, mamy słabsze możliwości logistyczne możemy skorzystać z innego sposobu określania lokalizacji wyświetlanych reklam. Dla ogólnych słów kluczowych określamy dokładny zasięg reklamy. Nie mogąc dojechać dalej niż 50 kilometrów od Łodzi zaznaczamy, żeby nasza reklama na frazę „usługi cateringowe” wyświetlała się tylko w promieniu 50 kilometrów od miasta. Jeszcze innym sposobem geolokalizacji są szczegółowe słowa kluczowe bez ograniczonego zasięgu. Dzięki temu mamy szansę, że zakochana, planująca ślub w Łodzi, ale mieszkająca w Warszawie zobaczy naszą reklamę po wpisaniu hasła „catering Łódź”. Oczywiście geolokalizacja nie odnosi się jedynie do słów kluczowych, a do całych kampanii. Jeżeli wierzymy, że los nam sprzyja, to możemy nawet narysować myszką obszar w jakim nasze reklamy będą się wyświetlały. Jednak osobiście polecam dokładną analizę grup docelowych a nie poleganie na ślepym trafie. Dzięki geolokalizacji mamy możliwość pełnej definiowalności miejsc wyświetlania naszych reklam, dzięki czemu możemy dotrzeć do bardzo dobrze sprecyzowanej grupy odbiorców. Oczywiście reklamy nie muszą się ograniczać jedynie do granic Polski. Branża hotelarska przed Euro 2012 z pewnością nie ograniczała się do reklamowania w języku Polskim. W usłudze AdWords możemy zdefiniować wiele kampanii, skierowanych na różne regiony, z innym budżetem dla każdej. Dodam też, że przy reklamie AdWords mamy też możliwość na jakich urządzeniach będą wyświetlały się nasze reklamy. Ostatnią cechą reklam w wyszukiwarkach, którą chciałbym omówić jest….

Konwersja

A dokładniej jej mierzenie. Brzmi skomplikowanie i tajemniczo, lecz w rzeczywistości jest to sprawa dość prosta. Konwersja w programie AdWords ma miejsce wtedy, gdy kliknie w naszą reklamę i wykona pożądaną przez nas czynność. Mając sklep internetowy pożądaną czynnością nie jest jedynie dokonanie zakupów w sklepie, ale też pobranie przez użytkownika oferty sklepu czy wypełnienia formularza kontaktowego. Podczas mierzenia konwersji sami ustalamy co jest dla nas zyskiem, a co nie. Danym wartościom konwersji możesz przypisać konkretne wartości pieniężne, a współczynnik konwersji pokaże Ci ile kliknięć prowadzi do pożądanych zachowań użytkownika. Możesz określić, które słowa kluczowe ściągają największy ruch na Twoją stronę, a więc są najbardziej wartościowe, a które linki zawarte w Twoich reklamach prowadzą użytkownika najczęściej do Twojej strony. Google AdWords pozwala też na generowanie kodów konwersji do umieszczania na stronie. Dzięki nim możemy dokładnie zliczyć ile dokładnie przesłano do nas formularzy kontaktowych. Bardzo fprzydatną opcją w są też kody e-commerce podpinane pod koszyki zakupowe. Dzięki temu poznajemy zakupy klientów. Dzięki temu mamy możliwość jeszcze lepszej optymalizacji kampanii poprzez określenie tego, na które frazy najlepiej się reklamować, ponieważ generują największy dochód. Oczywiście pamiętajmy o tym, żeby podczas zlecania kampanii AdWords wymagać od prowadzącej ją osoby comiesięcznego raportowania z konwersji.

Jak dobrać budżet w Google Adwords?

Określając budżet naszej kampanii reklamowej musimy dokładnie przeanalizować ile na reklame jesteśmy w stanie wydać. Rozsądny, minimalny pułap to 200 złotych na miesiąc. Jeżeli mamy frazy z małą konkurencyjnością to dzięki takiej miesięcznej stawce możemy już coś zdziałać. Google AdWords daje nam możliwość określenia dziennego budżetu do wykorzystania. Na przykład, jeżeli określimy limit dzienny na 20 złotych, to po jego wykorzystaniu nasze reklamy nie będą już wyświetlane aż do kolejnego dnia, kiedy budżet się odnowi. Poszczególne stawki można zmieniac w czasie optymalizacji. Jeżeli widzimy, że nawet te 20 złotych generuje nam wysoki zysk w biznesie nie warto ograniczać się do tak małej stawki. Lepiej ją podnieść i zarabiać więcej! Koszty reklamy zwrócą się z pewnością. Skoro jesteśmy już przy kosztach warto wspomnieć o tym, że nasza pierwsza kampania AdWords o budżecie 200 złotych będzie nas kosztowała tylko 20 złotych. Jest to prezent od Google dla nowych klientów, który ma ich zachęcić do korzystania z usługi i dzięki któremu mogą zapoznać się z systemem reklam bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Teraz musisz odpowiedzieć na jedno bardzo ważne pytanie To pytanie brzmi: „ Czy chcesz samodzielnie prowadzić kampanie AdWords, czy zlecić ją profesjonaliście”. Zadaję je dopiero teraz, ponieważ wyżej przekazana wiedza jest niezbędna do kontroli osoby prowadzącej nasze działania. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że inwestowane przez nas pieniądze nie są marnowane na naganianiem nam ruchu na stronie po którym nie zostaje nic poza wskaźnikiem ROI na poziomie 90%. Podczas oceniania wyników jakie osiąga dla nas nasz zleceniobiorca warto analizować raporty sprzedaży, dane o konwersji i nowe kontakty. Jeżeli natomiast chcesz zmierzyć się z reklamą w wyszukiwarce Google to… polecam Ci przeczytanie poradnika przygotowanego przez Google. Gdybym miał umieszczać coś tutaj, to musiał bym robić to metodą kopiuj-wklej. Dlatego lepiej, żebyś zajrzał tutaj.

Jak dobrze wybrać osobę prowadzącą kampanię AdWords

Najlepiej, gdy takiego wykonawcę poleci Ci znajomy, który korzystał już z jego usług i jest z nich zadowolony. To zapewni niemal 100% pewność powodzenia naszej kampanii. Co jednak zrobić, gdy nie mamy nikogo takiego? Możemy poszukać w Internecie, na przykład na portalu oferia.pl czy zlecenia.przez.net.pl. Niestety, trudno będzie znaleźć tam dobrego fachowca, który umiejętnie zajmie się naszymi reklamami, bo nawet gdy będzie chwalił się certyfikatem AdWords nie będzie to znaczyło, że ummie prowadzić kampanie, ponieważ wyżej wymieniony certyfikat jest wydawany jedynie na podstawie znajomości narzędzia AdWords. Dlatego szukając tutaj musimy bardzo uważać. Oczywiście, możemy trafić na dobrego fachowca, jednak jest to bardzo mało realne. Zawsze możemy zgłosić się do profesjonalnej agencji, która poprowadzi nasze działania. Dobry rezultat jest wtedy niemal gwarantowany, jednak koszty są zdecydowanie największe. Ja osobę prowadzącą dla mnie kampanie znalazłem w jeszcze inny sposób, a mianowicie na portalu GoldenLine.pl. Przeszukując traktujące o kampaniach AdWords wytypowałem kilka osób, przeanalizowałem ich portfolia na profilach a także skontaktowałem się z ich byłymi pracodawcami i poprosiłem o wystawienie referencji. Dzięki temu nie kupiłem kota w worku, a moje kampanie przynoszą pożądane korzyści. Koszt, jakie ponosimy przy zlecaniu prowadzenia kampanii wahają się od 10 do 25% wartości zlecenia. Czyli zlecając reklamę za 1000 złotych zapłacimy za nią od 100 do 250 zł. Oczywiście ceny są mocno negocjowane i uzależnione przed wszystkim od konkurencyjności słów kluczowych i trudności całej kampanii. Pamiętajmy jednak, że mając budżet wysokości 200-300 złotych nikt nie zajmie się naszą kampanią za 20-30 złotych, trzeba będzie wydać około 50-100 PLN. Jedak warto rozważyć wydanie tych pieniędzy, ponieważ sami, bez znajomości reklamy AdWords po prostu je stracimy, natomiast fachowiec wyciśnie z nich maksimum.

Jaka jest Twoja decyzja?

Jakie są Wasze doświadczenia z Google AdWords? Prowadziliście/prowadzicie kampanie samodzielnie czy zlecacie je osobą z zewnątrz? Podzielcie się nimi w komentarzach!

Hosting z dyskami SSD

Szukasz szybkiego hostingu z dyskami SSD? Dobrze trafiłeś.

Pakiety hostingowe Kylos to sprawdzone i niezawodne rozwiązanie dla Twojej strony.

Darmowy okres próbny pozwoli Ci sprawdzić naszą ofertę, bez ponoszenia kosztów.

 

Sprawdź nas

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus