Wiesz co się liczy?

Marcin Golis 2013-05-28
Cześć! Dziś chciałbym się z Wami podzielić kilkoma ciekawymi zasadami, które zostały wykazane w przeprowadzanych ostatnio przeze mnie badaniach. Badania dotyczyły wpływu komunikacji marketingowej sprzedawców detalicznych na ulicy Próchnika i Rewolucji 1905 roku. Nie będę Wam przedstawiał wszystkich analiz i wykresów, bo wtedy zawartość naszego bloga wzrosła by o 130%. Podzielę się za to z Wami kilkoma spostrzeżeniami, z których niektóre są już znane, ale teraz dodatkowo znalazły potwierdzenie w ankietach.

Klient zawsze podzieli się swoimi spostrzeżeniami ze znajomymi

Wszyscy doskonale wiedzą, że ludzie dzielą się ze swoimi znajomymi i przyjaciółmi wszelkimi opiniami. Moje badania wykazały, że aż 93% respondentów opowiada swoim znajomym o miejscu, w którym dokonało zakupów. Co prawda, badania były prowadzone na podstawie wizyt w sklepach tradycyjnych, jednak wyniki z pewnością były by podobne, gdyby wziąć pod lupę sklepy internetowe. Ze swoimi znajomymi ludzie najczęściej dzielą się:

  • wysokością cen
  • asortymentem
  • zachowaniem sprzedawcy

Co prawda, tylko 13 procent badanych odpowiedziało, że podczas zakupów kieruje się opiniami znajomych. Jednak, opinię znajomych należy traktować całościowo, na zasadzie: "Moja siostra w sklepie super-but.pl kupiła piękne pantofelki, sklep był super, wysyłka była niedroga, sprzedawca miły a buty są naprawdę ładne. Dlatego ja też kupię w tym sklepie buty". Kiedy ktoś kupuje posiłkując się takimi przesłankami można powiedzieć, że kieruje się opinią znajomych podczas zakupów. Jednak jak wiadomo, proces decyzji zakupowych składa się z kilku czynników, jest ich wypadkową. Jak pokazały moje badania, 23 procent respondentów podczas zakupów kieruje się jakością produktów, a 30 procent  ich ceną. Łącznie daje to 53%. A wcześniej pisałem, że ludzie najczęściej dzielą się ze znajomymi opiniami na temat ceny, asortymentu i zachowania sprzedawcy. Ergo, teoretycznie tylko 13% osób kieruje się podczas zakupów opiniami znajomych, a w rzeczywistości jest to 66% kupujących. Bo jeżeli ktoś dzieli się opinią na temat asortymentu w sklepie działającym on-line,  to nie będzie to opinia na temat tego, ile jest w nim bluzek i butów, ale na temat tego, jakiej jakości są to towary. Dlatego dla wszystkich prowadzących dowolny biznes żelazną zasadą powinno być dbanie o każdego klienta, nawet tego potencjalnego.  Bo ktoś może trafić do nas przez przypadek, zupełnie bez zainteresowania dokonaniem u nas zakupu. Ale zapozna się z tym co oferujemy. I zapewne podzieli się tą opinią ze swoimi znajomymi. A istnieje duże prawdopodobieństwo, że ten znajomy będzie potrzebował tego co oferujemy. I przyjdzie do nas, bo okaże się, że oferujemy fajne i niedrogie buty. Dlatego dbajcie o każdego swojego gościa, niezależnie od tego, czy macie czy macie firmę budowlaną i dzwoni do Was ktoś, kto odnalazł  Was przez sieć, czy klient po raz 10 wymienia bluzkę, bo nie odpowiada mu jej wygląd. On podzieli się swoimi doświadczeniami ze znajomymi. I istnieje 66% szansy, że Ci klienci przyjdą Właśnie do Was.  

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus