Reklama na Facebooku: jak dotrzeć ze swoim biznesem do potencjalnych klientów?

2021-05-16

Reklama na portalu Facebook — sprawdź jak reklamować się odpłatnie i za darmo na tym największym portalu społecznościowym

Reklama na Facebooku posiada wiele korzyści oraz sposobów promocji, które możemy dostosowywać do swojej marki czy celu, jaki chcemy osiągnąć. Jedną z największych zalet jest możliwość wyboru spośród dużej puli typów reklamy — zarówno darmowej jak i płatnej. W tym tekście prezentujemy kompleksowy przegląd sposobów reklamy na Facebooku, który z pewnością zadowoli nawet najbardziej wymagającą osobę i pozwoli w skuteczny sposób zaprezentować ofertę.

Darmowe sposoby reklamy na Facebooku

Facebook to miejsce, gdzie istnieje bardzo wiele różnorodnych darmowych sposobów promocji i reklamy. Dzięki obecności dużej liczby użytkowników z konkretnych grup tematycznych, czy dużej samej popularności tego portalu, bardzo prosto możemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Sposoby te możemy wykorzystywać zarówno samodzielnie jak i z pomocą agencji marketingowej. Będą to też sposoby proste oraz bardziej skomplikowane, a więc wybór poszczególnych metod jest spory i każda osoba znajdzie takie rozwiązanie, które pomoże jej skutecznie promować swoją markę na FB.

Marketing szeptany

Pierwszym i jednym z najskuteczniejszych sposób promocji na Facebooku za darmo jest marketing szeptany. Jest to umieszczanie w internecie opinii o naszej marce o pozytywnym wydźwięku, mające zachęcić osoby niezdecydowane, które nie podjęły jeszcze decyzji zakupowej, aby skorzystały z naszej oferty. Jego głównym założeniem jest zamieszczenie dużej ilości pozytywnych opinii i poleceń marki, aby wiele osób chciało wypróbować nasze produkty lub usługi, a następnie część z nich została naszymi stałymi klientami. Na Facebooku panuje bardzo dobre środowisko do tego typu działań, gdyż komentarze dodaje się bardzo prosto, a w różnych miejscach na FB znajdziemy duże ilości osób o konkretnych zainteresowaniach. Aby pozytywnie wspominać o naszej marce, możemy dodawać informacje na grupach w komentarzach w odpowiedziach na toczące się już wątki lub zakładać samodzielnie wątki tego typu. Możemy również poszukać w wyszukiwarce posty o danej tematyce i publikować właśnie w nich odpowiedzi. Muszą być one jakościowe i stylizowane na maksymalnie naturalne, aby odbiorcy nie zrazili się komercyjną formą przypominającą spam. Dużym plusem jest również powiadomienie wszystkich użytkowników uczestniczących w wątku o dodaniu nowego komentarza oraz pozostawanie naszych wpisów na bardzo długi czas w sieci. Ruch z komentarzy możemy kierować nasz profil lub bezpośrednio na stronę zewnętrzną.

Prowadzenie profilu

Najbardziej znanym sposobem promowania się na Facebooku jest jednak sworznie i prowadzenie profilu marki. Prowadzenie profilu może zapewnić nam wielu obserwujących i napływ dużej ilości klientów o ile profil będzie jakościowy oraz ciekawy. Na FB wiele osób poszukuje również informacji tematycznych czy profili związanych z ich potrzebami zakupowymi, zainteresowaniami itd. Możemy, więc prowadzić profil jako marka, reklamując go i promując, a tym samym uzyskiwać grono stałych obserwatorów i klientów. Jak zatem prowadzić profil? Nie jest to szczególnie wymagające zajęcie, ale musimy poświęcić pewną ilość czasu na jego realizowanie. Podstawowym krokiem jest utworzenie i kompletne uzupełnienie w profilu wszystkimi możliwymi danymi. Tylko kompletne profile budzą zaufanie i są mocno promowane przez FB np. w wyszukiwarce. Warto zatem uzupełnić wszystkie — nawet najdrobniejsze dane i sekcje. Następnie, należy zadbać o regularne publikowanie contentu pisanego, czyli postów, które będą odpowiednio otagowane. Warto dodać też różne zdjęcia w postach, aby były ciekawsze i tworzyć je na uniwersalne czy popularne tematy. Publikując regularnie treści przyzwyczaimy odbiorców do ciekawych i aktualnych postów, dzięki czemu będą oni powracali na nasz profil. Aby przyciągnąć odbiorców od naszego profilu możemy też zadawać pytania otwarte organizować konkursy, wspólne inicjatywy czy publikować oryginalne formy contentowe takiej zdjęcia 360 stopni lub webinaria. Jedynie regularne, spójne i intensywne oraz jakościowe działania sprawią, że nasza marka będzie zyskiwała na popularności.

Content marketing na grupach

Jeśli już posiadamy i prowadzimy konto marki na Facebooku lub swój zadbany profil z ofertą, warto skłonić odbiorców do przejścia na niego i zapoznania się z ofertą poprzez content marketing. Ogólnie jest to sposób promowania się w internecie, który polega na publikowaniu jakościowego contentu, który ma zwrócić uwagę odbiorców na naszą markę gdy będą szukali informacji znajdując nasze treści. Możemy wykorzystywać ten sposób jednak w formie Facebookowej, gdyż portal ten jest również idealnym miejscem do publikowania tego typu treści. Jak zatem to robić? Z pewnością podstawowym miejscem publikowania treści będą grupy tematyczne, na których przebywa wiele osób zainteresowanych daną branżą lub tematyką. Możemy też publikować treści na swoim profilu przez posty publiczne — możliwe do odnajdywania w wyszukiwarce FB. Same treści muszą być jakościowe oraz bezbłędne i jest to podstawowe minimum. Tematyka treści powinna być uniwersalna i ponadczasowa, aby była ważna przez długi czas. Warto tworzyć treści poradnikowe odpowiadające na pytanie JAK. Możemy tworzyć tutoriale czy case study lub bardziej złożone treści jak filmy wideo, czy prezentacje zdjęć z infografikami. Każdy przydatny i ciekawy materiał z pewnością zwróci uwagę odbiorców. Treści tego typu mogą być też bardzo łatwo udostępniane na FB, co jest unikalnym plusem darmowej promocji na FB.

Social selling

Zgoła odmienną strategią promowania się na Facebooku jest social selling. Jest to sprzedaż społecznościowa, która polega na nawiązywaniu i rozwijaniu personalnych kontaktów z osobami, które opcjonalnie mogą zostać naszymi klientami a następnie na sprzedawaniu właśnie im naszych produktów. Sposób ten opiera się na fakcie, iż osoby chcące dokonać zakupu wolą zrobić to bezpośrednio od znajomych, a nie obcych marek. Warto zatem regularnie nawiązywać kontakty z osobami np. z grup tematycznych lub środowisk branżowych i rozwijać je. Możemy robić to poprzez regularne rozmowy lub nawet dodanie ich do znajomych i publikowanie regularnie aktualności, które będą widzieli. Osoby takie chcące skorzystać z danej oferty w przyszłości w pierwszej kolejności zwrócą się do nas. Strategia ta kieruje przekaz reklamowy jakościowy i bezpośrednio do konkretnej osoby, a nie do dużej grupy przypadkowych osób. Jest to bardziej wymagający sposób, ale i również dający możliwość nawiązania jakościowych kontaktów biznesowych. Warto wdrażać go w modelu b2b lub b2c jeśli sprzedajemy produkty wartościowe, a sprzedaż jednego produktu jednemu klientowi np. drogiego pióra będzie dla nas opłacalny.

Płatne sposoby reklamy Facebooku

Na Facebooku możemy również promować się odpłatnie poprzez system reklamowy Facebook Ads. Jest to system reklamowy wbudowany w każde konto użytkownika, który znajdziemy w menu w prawym górnym rogu. Aby z niego skorzystać, wystarczy rozpocząć konfigurację reklamy i wyemitować ją, oczekując na wystawienie rachunku pod koniec miesiąca lub po przekroczeniu kilkudziesięcio złotowej sumy. System ten możemy obsługiwać samodzielnie lub możemy zlecić również konfigurację reklamy agencji SEO. Jakie zatem mamy możliwości reklamy płatnej?

Promowany post

Pierwszym i najprostszym sposobem promowania się na Facebooku jest Płatny Post. Tę promocję jako jedyną możemy uruchomić nie tylko w systemie reklamowym Facebook Ads, ale też bezpośrednio przyciskiem obok postu. Promocja ta polega na tym, iż w zamian za opłatę nasz post będzie pojawiał się w aktualnościach innych osób z adnotacją sponsorowanego materiału. Opcja ta jest prostsza i nie daje wielu możliwości konfiguracji reklamy, ale za to możemy określić grupę docelową czy podstawowe informacje odnośnie budżetu i harmonogramu promocji. To rozwiązanie jest polecane osobom nieznającym się na reklamie internetowej, a które chcą w prosty sposób zwiększyć zainteresowanie swoim profilem. Sworznie postu daje sporo możliwości prezentacji marki i może łatwo zwiększyć nasz zasięg.

Reklamy wideo, graficzne, karuzele produktowe

Korzystając już z tworzenia nowej kampanii w Facebook Ads mamy do wyboru również bardziej zaawansowane formy reklamy. Ciekawymi, na które warto zwrócić szczególnie uwagę, są reklamy wideo, reklamy graficzne i karuzele produktowe. Dają one możliwość zaprezentowania w aktualnościach odbiorców naszego produktu w bardzo szerokim zakresie. Dzięki temu możemy promować prosto produkty z naszego sklepu internetowego lub poszczególne produkty, które wymagają np. prezentacji graficznej. Sposób ten nie będzie wymagał stworzenia przez materiałów wideo i grafik, ale i również zainteresuje odbiorców w większy sposób, aniżeli sam psot tekstowy.

Reklamy banerowe

Alternatywą dla reklam graficznych i karuzeli produktowych są reklamy banerowe. Są to reklamy w formie banerów wyświetlanych w różnych częściach Facebooka. Banery te mają mniejszą formę niż typowe materiały graficzne czy posty, ale wyglądają profesjonalnie i są publikowane w zauważalnych miejscach. Banery mogą być publikowane w prawej kolumnie Facebooka, w messengerze czy w marketplace. Banery mają estetyczną formę, a kliknięcie w nie przekieruje użytkownika na inną stronę www lub na stronę na FB.

Remarketing na FB

Ciekawą opcją reklamy na FB, w której możemy wykorzystywać te wyżej wymienione i wszystkie możliwe sposoby reklamy FB jest remarketing. Jest to zainstalowanie specjalnego pixela — kodu HTML na naszej stronie www i tworzenie listy osób odwiedzających ją, a następnie wyemitowanie reklamy na FB jedynie tym użytkownikom, którzy byli już na naszej witrynie. Jest to szczególnie dobry pomysł jest prowadzimy witrynę ze sporym ruchem, gdyż wtórne reklamowanie się jest niezwykle skuteczne i pomaga budować regularne relacje sprzedażowe z klientami.

Porada 1: Publikując reklamę płatna na Facebooku, warto zadbać o to, aby była ona dostosowana do danego miejsca wyświetlania. Choć Facebook zapewnia podgląd na żywo podczas tworzenia reklamy i automatycznie dostosowuje materiał do miejsca wyświetlania, warto dla każdego miejsca emisji reklamy stworzyć nowy — dopasowany i zoptymalizowany materiał reklamowy. Będzie on dużo bardziej estetyczny, efektywny i wydajny.

Porada 2: Rozliczanie się na Facebooku możemy dokonywać na podstawie dwóch modeli. Jest to płatność za wyświetlanie reklam oraz płatność za kliknięcie w link. Pierwsza opcja dostępna jest dla wszystkich celów i opcji reklam, a płatność z klikniecie w link jedynie dla części reklam. Jest to spory plus, który ułatwia wybranie korzystnego dla nas modelu płatności.

Szukasz hostingu pod Wordpressa?

Jesteś w dobrym miejscu.

Nasz szybki hosting z Litespeed i HTTP/2 jest tym czego potrzebujesz.

Sprawdź naszą ofertę.

Sprawdź nas

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus