Czym są testy A/B?

Marcin Golis 2014-03-31
Kiedy najlepiej wysłać do klientów mailing z nowymi promocjami? Lepiej zrobić to rano czy wieczorem? Co umieścić w nagłówku, żeby skłonić ich do kliknięcia w maila? Dlaczego maile wysyłane o 11 są otwierane ale nie konwertują? Lepszy będzie przycisk kup teraz czy zamów teraz? Przeczytaj nasz wpis i poznaj odpowiedzi na te pytania!

A/B

Najlepszym sposobem, który pozwoli nam poznać odpowiedzi na te pytania jest przetestowanie wszystkich możliwych rozwiązań w praktyce. Służą temu właśnie testy A/B, dzięki którym można wybrać najbardziej zoptymalizowane pod nawyki i wybory klientów rozwiązania.

Idea testów A/B

Na etapie projektowania i wdrażania projektu (na przykład strony WWW czy mailingu) pojawia się wiele koncepcji, które bardzo często różnią się od siebie tylko małymi detalami. Jak zatem wybrać najlepszą? Przeprowadzić testy A/B, które dadzą nam odpowiedź na nurtujące nas pytania. Przykładowo, chcemy rozesłać mailing reklamujący nową, bardzo korzystną promocję. W przypadku mailingów jedną z najistotniejszych rzeczy jest nagłówek maila, który ma skusić odbiorców do kliknięcia a w dalszej konsekwencji do konwersji. Tworzymy zatem kilka wersji maila różniącą się nagłówkami, na przykład:

  • Promocja
  • Zobacz naszą super promocję
  • Najlepsza okazja na
  • Sprawdź okazje w...
  • itp.

Następnie ustalamy czas trwania testów oraz kryteria ich skuteczności i rozsyłamy mailing. Potem, po zakończeniu okresu testowego sprawdzamy, która wiadomość najlepiej spełniła wymagane przez nas kryteria. To właśnie ją najlepiej wysłać do klientów. Podobną taktykę można zastosować w przypadku stron Internetowych. Jeżeli mamy dwie strony typu landing page i nie wiemy, która będzie lepiej konwertować, przed przystąpieniem do docelowych działań marketingowych również warto przeprowadzić testy A/B. Najłatwiejszym sposobem na przeprowadzenie takich testów jest wyemitowanie dwóch kampanii Google AdWords, po jednej dla każdej ze stron i ocenienie, która lepiej spełnia założone cele.

Korzyści z testów A/B

  • Możliwość wybrania wersji najlepiej realizującej założone cele wersji projektu
  • Poznanie zachowań klientów
  • Możliwość wykrycia i eliminacji słabych punktów projektu

A wy korzystacie z testów A/B?

A Wy korzystacie z testów A/B? Jeżeli nie, to może warto rozważyć ich wdrożenie. Już niebawem szczegółowo opiszemy, jak przeprowadzić testy A/B za pomocą Google Analitics!

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus