Gdzie i jak zlecać pisanie contentu

2021-09-06

Content marketing to niezwykle skuteczna i przystępna forma promowania się w sieci. Jednak zawsze pojawia się pytanie - czy pisać i tworzyć treści samodzielnie, czy może zlecać je specjalistom? W przypadku drugiej opcji należy poznać wszystkie aspekty z tym związane - gdzie i jak można to zrobić, aby mieć wybór i więcej możliwości wykonania treści. Warto poświęcić temu trochę czasu, bo może przełożyć się to na najwyższą jakość i lepsze stawki cenowe. Gdzie zatem i jak zlecać pisanie tekstów? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy poniżej.

Ważne aspekty pisania tekstów - czy warto zlecać?

Jeżeli czytasz ten wpis, to znaczy, że zastanawiasz się nad zleceniem pisania tekstów osobie trzeciej. W takim razie czy rzeczywiście warto podjąć się współpracy z internetowym twórcom? Oczywiście wszystko zależy od Ciebie, jeżeli sam nie masz na to czasu i zależy Ci na wysokiej jakości artykułów to zdecydowanie warto. Najpierw jednak słów kilka o samych twórcach.

Możesz zastanawiać się, czy copywriter spełni Twoje oczekiwania co do jakości tekstów, zwłaszcza tych ściśle branżowych. Musisz jednak pamiętać, że to Ty jesteś profesjonalistą i niekoniecznie surowa wiedza i specjalistyczny żargon artykułu będzie zrozumiały i interesujący dla Twoich klientów. Dobry copywriter napisze tekst zgodnie z wytycznymi  i dodatkowo przełoży "z branżowego na ludzkie", tak by artykuł był przystępny dla odbiorców, ale także satysfakcjonujący dla Ciebie. Nie musisz się także martwić o jakość tekstów. Zadaniem copywritera jest pisanie na wysokim poziomie, nawet jeśli ten nie posiada wykształcenia w danym obszarze. Twórcy contentu cechują się zdolnością selektywnego dobierania jakościowych informacji, dlatego zlecenie im ściśle merytorycznych tekstów nie będzie problemem, jednak jeśli chcesz, żeby konkretne tematy i zagadnienia zostały poruszone, uzgodnij to wcześniej z wybranym copywriterem. Warto zaznaczyć, że obecnie powstają nowe zawody na rynku, jak content writer, które specjalizują się w pisaniu merytorycznych artykułów.

Copywriting nie jest wbrew pozorom prostym zajęciem, dlatego warto nawiązać współpracę ze specjalistą, który zdejmie z naszych barków ten obowiązek. Osoby, które tworzą teksty zawodowo, zobowiązują się wykonać swoją pracę w sposób, który będzie satysfakcjonujący dla obu stron. Dlatego czasami warto zaufać twórcom i pozwolić im działać w dogodny dla nich sposób. Zanim tekst zostanie opublikowany na firmowej stronie, zawsze możesz go sprawdzić i poprosić o korektę.

Gdzie zlecać pisanie tekstów?

W kwestii zlecenia pisania contentu istnieje kilka możliwości. Pierwszym i najbardziej oczywistym wyborem są agencje marketingowe lub interaktywne, te ostatnie zajmują się stricte promocją internetową, dzięki czemu zakupione treści mogą zostać lepiej dopasowane do prowadzonych działań promocyjnych przedsiębiorstwa, jednak nie jest to reguła. W agencjach po złożeniu określonych zleceń na treści mamy gwarancję kompleksowej obsługi. W zamian za wynagrodzenie z naszych barków zrzucane są dodatkowe kwestie dopasowania i obsługi contentu, dzięki czemu nie trzeba się martwić o żadne dodatkowe czynności. Jest to zdecydowanie najwygodniejsze rozwiązanie, ale i najdroższe. Jednak warto pamiętać, że w zamian za wysoką cenę często możemy zagwarantować naszym odbiorcom wartościowy content, co w dłuższej perspektywie przełoży się na wzrost kluczowych wskaźników dla marki.

Drugim miejscem, gdzie można znaleźć osoby, które oferują pisanie contentu są portale dla freelancerów. Można znaleźć tam copywriterów, grafików, czy osoby specjalizujące się w różnych dziedzinach treści. Najczęściej mają one postać portalu ogłoszeniowego umożliwiającego nawiązanie kontaktu, ale też i portalu, na którym możemy rozliczyć się finansowo z danym twórcom.

Na podobnej zasadzie działają portale branżowe dla copywriterów, przeznaczone tylko do zlecenia pisania treści. Można tam znaleźć wyspecjalizowane osoby o różnym poziomie umiejętności, profilu pisarskim i oferujące różne zakresy tematyczne. Portale umożliwiają dodanie zlecenia, które realizować będą zweryfikowani copywriterzy. Jeśli zależy nam na oszczędności czasu to kupno gotowego contentu jest najlepszym rozwiązaniem. Zakupu możemy dokonać na giełdzie tekstów. Jest to portal, który oferuje już gotowe unikalne treści, które możemy kupić od ręki, bez konieczności oczekiwania na realizację zlecenia. To dobre rozwiązanie dla marek, które nie skupiają się na zindywidualizowanych treściach, a cenią sobie komfort łatwego pozyskania contentu w krótkim czasie.

Podsumowując, zlecać tworzenie treści możemy na:
    • portalach dla freelancerów
    • social media np. Facebooku
    • stronach www specjalistów
    • giełdzie tekstów i portalach dla copywriterów

Brief jest najważniejszy

Jeśli znamy już miejsca, w których możemy skontaktować się z osobami, które stworzą dla marki content, warto również pochylić się nad strukturą i procesem jego zlecania. Wiele osób robi to nieprawidłowo, często w niezorganizowany sposób, nie ustalając kluczowych elementów. Jest to spory błąd. Przekazując zlecenie na stworzenie grafiki czy tekstu należy sporządzić brief — nawet ten krótki będzie dobrą podstawą i co najważniejsze pomocą dla twórcy, od którego przecież oczekujemy jakościowych treści. Brief jest pisemnym zleceniem prac, w którym należy wyszczególnić wszystkie najważniejsze informacje, jakie chcemy, żeby obejmowały tworzone copy i jego podsumowanie. Pozwala to uniknąć wszelkich nieporozumień oraz usystematyzować wcześniejsze ustalenia na temat wymogów treści. Dzięki temu otrzymamy dokładnie taki produkt, jaki zamawiamy. Warto podkreślić, że jest to też duże ułatwienie dla copywritera czy grafika, który może pracować szybciej, pewniej i precyzyjniej, skupiając się w pełni na realizacji zadania. W ten sposób minimalizujemy czas spędzony na zbędne konsultacje i poprawki - im szybciej twórca skończy zlecenie w sposób, który nas satysfakcjonuje, tym szybciej my uzyskamy możliwość publikacji treści.

Jak zlecać tworzenie treści

Aby pisanie tekstów przebiegało w sposób płynny i bezproblemowy, zarówno dla zleceniodawcy jak i zleceniobiorcy warto zadbać o informacje, które ułatwią ten proces. Wyszczególniliśmy  trzy sekcje, które powinny znaleźć się w dobrze sporządzonym briefie:

  1. Sekcja z danymi marki, firmy czy informacjami kontaktowymi. Znacznie ułatwi to kontakt z osobami odpowiedzialnymi za projekt w razie pytań i wątpliwości. W tym miejscu można umieścić też informacje o naszej marce, aby służyły przy brandowaniu contentu.
  2. Część odnosząca się do samego materiału reklamowego. Należy określić w niej wszystkie cechy tekstu, zdjęcia bądź nagrania. Może być to tematyka, język, styl, długość, optymalizacja pod kątem SEO czy dopasowanie do danej grupy docelowej.
  3. Związana jest z samą kampanią marketingową. Trzeba podać w tej sekcji termin oddania pracy, budżet, czy inne elementy określające samo zlecenie. Dzięki temu osoba je wykonująca będzie miała jasność co do kontekstu działania i będzie mogła przygotować content na odpowiednią datę czy przekazać go w odpowiedniej formie.
Masz problem z serwerem?

Pozwól nam go rozwiązać.

Sprawdź jak skorzystasz nam współpracy z Kylos.

Dowiedz się więcej

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus