Jak założyć sklep Internetowy?

Marcin Golis 2012-12-20

Własny sklep... Dzięki Internetowi, każdy może go mieć! Serio! Wystarczy trochę pogłówkować, znaleźć dobrą niszę i już można zacząć działać!

Chcecie założyć sklep w sieci, ale nie wiecie, jak się do tego zabrać? Macie wątpliwości, czy sobie poradzicie?

Czy sklep Internetowy jest dla mnie?

Na początek…. Odpowiedzmy sobie na pytanie, czy poradzimy sobie z prowadzeniem sklepu w sieci. A jeżeli nie, to dlaczego i jak temu zaradzić. Najgorszą z możliwych sytuacji będzie zorientowanie się, że nie radzimy sobie z prowadzeniem biznesu w momencie, gdy zaczyna on nabierać rozpędu. Dlatego zawsze trzeba przewidywać to, co może się wydarzyć o dwa kroki do przodu i mieć zawsze plan reagowania w sytuacji kryzysowej. Poniżej przedstawię kilka pytań na które warto odpowiedzieć, by dowiedzieć się, czy e-biznes jest dla nas.

  • Sklep z jakiej branży chcę otworzyć
  • Jaka jest moja znajomość rynku
  • Czy wiem jak chce się wyróżnić na rynku, jakie jest moje USP
  • Jaki jest mój kapitał i jakie zyski chcę z niego wygenerować
  • Co wiem na temat prawa i księgowości
  • Jak zapewnię dobre obroty w moim sklepie

Do biegu, gotowi, start!

Na początek proponuję Wam, żebyście zrobili sobie coś na wzór briefu, w którym wpiszecie 3 najważniejsze dla Waszego sklepu rzeczy, czyli nazwę firmy, USP (unique selling proposition, czyli unikalna propozycja sprzedaży) oraz grupę docelową. Jeżeli nie zrobimy tego na początku, nie będziemy mogli zbudować spójnej, wiarygodnej marki trafiającej do klienta. Na przykład, jeżeli chcemy założyć e-kwiaciarnię nasz brief może wyglądać tak: 

NAZWA FIRMY

Kwiaty do domu (kwiatydodomu.pl)

USP (unikatowa cecha wyróżniająca produkt)

Dostawa kwiatów na terenie miasta w ciągu dwóch godzin

Grupa docelowa

Mężczyźni w wieku 30-50, pracujący zawodowo, dbający o swoje partnerki, jednak czasem zapominający o rocznicach etc

  Warto też, żeby naszego briefa uzupełniała analiza SWOT (Strengths, czyli nasze mocne strony, Weaknesses, czyli nasze słabe strony, Opportunities, nasze szanse, Threats, czyli to co będzie dla nas przeszkodą).

Mocne Strony

Słabe Strony

  • szybka dostawa na terenie miasta
  • dostawa o każdej porze dnia i nocy
  • firma nie jest znana na rynku
  • konkurencyjne firmy mają zbudowaną silną markę

Szanse

Zagrożenia

  • dostawa u konkurencji trwa dłużej
  • zajęcie nowej grupy docelowej
  • zapotrzebowanie na tego typu usługi
  • mała liczba zamówień
  • konkurencja widząc nasze działania może je skopiować i odbić nam klientów siłą swojej marki

  Analiza SWOT pozwoli nam poznać nasze mocne i słabe strony oraz siłę konkurencji i słabości konkurencji. Dzięki niej w lepszy sposób będziemy mogli określić nasze szanse zaistnienia i odniesienia sukcesu na rynku. Pomoże nam tez budować strategię dla naszego biznesu.

Nazwa firmy i domena

Dlaczego uważam, ze wcześniejsze przygotowanie briefu, w którym wymyślimy nazwę sklepu jest takie ważne? Ponieważ Twoja domena musi być taka sama jak nazwa sklepu. Idealnie było by, gdyby mogła być to domena .pl. Jeżeli nie jest to możliwe, można w ostateczności zastanowić się nad alternatywą (.biz, biz.pl), jednak lepiej jest spokojnie starać się wymyślić inną, wolną nazwę. Na tym etapie mamy jeszcze pełną dowolność, możemy żonglować nazwami i bawić się nimi, aż trafimy na właściwą. W tym miejscu dodam też pewną uwagę. Pod żadnym pozorem nie budujcie sklepu na subdomenach takich jak na przykład bazarek.pl. Wygląda to bardzo niepoważnie i nie budzi zaufania do sklepu. Sklep na subdomenie możemy tworzyć jedynie wtedy, gdy mamy już stronę naszej marki. Adres sklep.nazwamarki.pl jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie dlatego, że przejdzie na niego nasz wizerunek. Nie warto też nazywać swojego sklepu słowami kluczowymi. Słowa kluczowe w domenie nijak mają się do pozycjonowania. Co więcej działa sklep pod inną nazwą. Jednak po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła kwiaciarnia warszawa ww. sklep się nie pojawia. Jaki z tego wniosek? Jest to pomoc konkurencji, a tego nie chcemy. W nazwie sklepu należy też unikać polskich znaków. Jeżeli nie możemy uniknąć ogonka, to najlepiej wykupmy dwie domeny – jedną z polskimi znakami a drugą bez, a następnie ustawmy przekierowanie z jednej na drugą. Zwróćmy też uwagę na to, żeby w domenie nie było myślników ani zbędnych przedrostków. Domeny szarotka24.pl bądź kwiaty-z-ogrodu.pl wyglądają dość dziwnie. Napisałem o domenie, a nie wspomniałem o grupach docelowych, czyli naszych potencjalnych klientach. Przy wymyślaniu nazwy, a tym samym wyborze domeny miejmy na uwadze, że jeżeli naszą grupą docelową będą ludzie 35+ nazwa WyczesaneKwiatki.pl nie będzie najodpowiedniejsza. Tak samo, do młodych ludzi nie przemówi nazwa rozanarocznice.pl. Przygotowanie briefu pomoże nam odpowiedzieć na pytanie, czy uda nam się znaleźć niszę na rynku, czy nasze USP będzie mogło konkurować z innymi podmiotami z branży i czy nasza firma będzie się wyróżniała na ich tle. Będziemy mogli też określić, czy nasz sklep przyniesie oczekiwanie zyski.

Gdy mamy już nazwę, domenę

Teraz pora na stworzenie naszego sklepu. Mamy tutaj kilka możliwości.

Kreator sklepu www

Pierwszą opcją jest skorzystanie z kreatorów sklepów internetowych jakie w cenie hostingu oferują jego dostawcy. Za jego pomocą możemy zbudować podstawowy sklep internetowy. Jednak jest to rozwiązanie bardzo okrojone, dobre dla sklepu chcącego sprzedawać 2-3 bardzo typowe produkty. Możemy też skorzystać z gotowych, darmowych skryptów do budowy sklepów, takich jak osCommerce, PrestaShop, Magento czy Zen-Cart. Na takich skryptach działa bardzo dużo sklepów internetowych. I to działa całkiem dobrze. Jednak pamiętajmy, że w przypadku takiego sklepu musimy posiadać co najmniej podstawową wiedzę z zakresu informatyki aby zainstalować taki sklep i poznać jego obsługę, bądź musimy mieć kogoś znajomego, kto pomoże nam w instalacji i w nauce jego użytkowania. Jednak za największą wadę takich sklepów uważam to, że łatwo mogą stać się ofiarą ataku hackerskiego. Darmowy kod jest dostępny dla każdego, przez co sklep stawiany na takim skrypcie nie należy do najbezpieczniejszych. Bardziej informuję Was o istnieniu czegoś takiego, niż polecam korzystanie. Kolejnym i bardzo ciekawym rozwiązaniem dla naszego biznesu są sklepy abonamentowe. Zasadą ich działania jest to, że za niewielkie pieniądze oferują nam około 10 gotowych szablonów dla sklepu internetowego. Szablony są rozbudowane, posiadają wysoką funkcjonalność pozwalającą prowadzić sklep internetowy. Dostajemy prawidłowo działający sklep a do tego nasz operator sklepu zapewnia nam pomoc przy jego prowadzeniu. Bardzo często platformy oferujące sklepy abonamentowe oferują też hosting dla tych sklepów. Jednak, żeby nie było tak kolorowo, w przypadku sklepów abonamentowych wszyscy dostają takie same szablony, przez co niczym szczególnym nie wyróżniamy się na tle konkurencji. O ile na początku naszej działalności taki sklepik może nam wystarczyć, to z czasem jego graniczenia zaczną nas uwierać. I wtedy pojawią się schody, i to dość wysokie, ponieważ cenniki za personalizację takiego sklepu zaczynają się od około 1000 złotych a kończą na 8 tysiącach. Co prawda będzie to nowy szablon, jednak jego funkcjonalność cały czas będzie ograniczona do pewnego poziomu. O ile na początku funkcjonowania naszego sklepu lista dodatkowych modułów może wydać nam się bardzo długa, to z czasem przekonamy się, że potrzebujemy dużo więcej, a nie możemy tego dostać właśnie z powodu ograniczenia szablonu abonamentowego. Dlatego po rozkręceniu działalności na takim sklepie warto zastanowić się nad zamówieniem spersonalizowanego sklepu internetowego. Gdzie można to zrobić?

zpn.pl?

Możemy skorzystać z wykonawców ogłaszających się na portalu z oferia.pl i zpn.pl. Jak już kilkukrotnie wspominałem, zlecanie wykonania jakiejkolwiek usługi na tym portalu jest grą w rosyjską ruletkę. Możemy trafić na kompetentnego wykonawcę, możemy też trafić na kogoś kto będzie się uczył na naszym zleceniu. Dlatego tej opcji nie polecam.

Mniejsza bądź większa agencja

Najlepiej zlecić jego wykonania doświadczonemu profesjonaliście bądź agencji interaktywnej (oczywiście pamiętajcie o tym, żeby sprawdzić zarówno profesjonalistę jak i agencję interaktywną przed powierzeniem im naszego zlecenia). Kogo uważam za profesjonalistę? Człowieka, który ma swoja stronę, prezentującego swoje wcześniejsze dokonania. Jest to osoba, którą możemy sprawdzić poprzez kontakt z jej wcześniejszymi zleceniodawcami. Niestety, w tym przypadku za jakość przyjdzie nam słono zapłacić, ponieważ wykonanie sklepu internetowego może kosztować dziesiątki tysięcy złotych. Jednak będziemy mieć pewność, że nasz sklep jest unikatowy i niepowtarzalny. Agencja interaktywna w pełni dopasuje sklep zarówno do naszych oczekiwań jak i do oczekiwań naszych klientów. Będziemy mieli pełną dowolność wyboru modułów, o które będzie rozbudowany. Zlecenie sklepu agencji zapewni mu idealną funkcjonalność i jest to najlepszy sposób na stworzenie sklepu internetowego, jednak niestety najdroższy.

Zatrzymaj się i przemyśl pewną kwestię

W tym miejscu dam Wam małą radę. Jeżeli na początku mamy mały budżet, lepiej zainwestować go w marketing, na przykład reklamę w systemie AdWords niż na super sklep z wodotryskami. Na początku nigdy nie wiemy, czy nasz sklep poradzi sobie na rynku ( według statystyk, aż 90% sklepów internetowych upada w ciągu pierwszego roku swojej działalności). Pamiętajmy, że stronę można zmienić. A pieniędzy zainwestowanych w sklep, który upadł nie odzyskamy.

Wszystko musi mieć swoje miejsce

Twój sklep także, dlatego trzeba wybrać dla niego hosting. Wybierając hosting należy przede wszystkim zwrócić przede wszystkim uwagę na to, jak usługodawca zajmuje się problemami technicznymi z serwerami. Jeżeli będziemy widzieli dużo negatywnych opinii o stabilności jego serwerów, nie interesujmy się jego usługami – sklep on-line ma być otwarty 24 godziny na dobę, a nie wtedy kiedy serwery są stabilne. Należy też sprawdzić, czy wybrany przez nas hosting będzie spełniał wymagania skryptu z którego chcemy korzystać, aby uniknąć później bardzo niemiłej niespodzianki jaką będzie dowiedzenie się o braku kompatybilności między skryptem a hostingiem. Jeżeli zlecamy komuś przygotowanie naszego sklepu, to najlepiej zapytajmy go, który hosting będzie najwłaściwszy pod nasz sklep. Co do pojemności naszego serwera, myślę, że na początek wystarczy 1 gigabajt. Na starcie sklepy Internetowe nie mają wielkiego ruch, dlatego 10 gigabajtów transferu powinno spokojnie wystarczyć. Co więcej, w czasie trwania umowy możemy bez problemu dokupić dodatkowe miejsce, bądź transfer, dlatego polecam wystartowanie od najmniejszej dostępnej opcji. Po co płacić za coś, co nie jest nam potrzebne?

Więc ile przyjdzie nam wydać na start?

Są to koszty bardzo mocno orientacyjne, jednak dające obraz, ile potrzeba na start sklepu w sieci.

  • Wykupienie domeny 0-20 złotych, potem od 45 do 100 złotych za przedłużenie
  • Hosting – około 50 – 100 złotych rocznie
  • Od 0 złotych za sklep na darmowym skrypcie, około 100 złotych miesięcznie w sklepach abonamentowych, około 12 tysięcy w małej agencji lub u profesjonalisty aż po ponad 50 tysięcy w dużej agencji interaktywnej
  • Reklama – Co najmniej 200 złotych miesięcznie, jeżeli samodzielnie będziesz reklamować swój biznes w Google AdWords
  • Pozycjonowanie strony www od około 200 złotych miesięcznie na 5 mało konkurencyjnych fraz
  • Mam nadzieję, że to co napisałem pomoże Wam przy zakładaniu Waszego pierwszego e-sklepu.

Do roboty

Macie pomysł na fajny, konkurencyjny sklep? Służymy hostingiem i pomocą 24/7! Jak już wystartujecie, pochwalcie się przed nami! Ofertę dla sklepów internetowych znajdziecie na https://www.kylos.pl/sklep-internetowy/

Hosting z dyskami SSD

Szukasz szybkiego hostingu z dyskami SSD? Dobrze trafiłeś.

Pakiety hostingowe Kylos to sprawdzone i niezawodne rozwiązanie dla Twojej strony.

Darmowy okres próbny pozwoli Ci sprawdzić naszą ofertę, bez ponoszenia kosztów.

 

Sprawdź nas

Mogą Cię również zainteresować

comments powered by Disqus